Klaar voor de start..af!

De invloed van maatschappelijke status op opleidingskansen

Klaar voor de start..af!

Elk kind, elke jongere in ons land heeft recht op goed onderwijs. Maar dat recht alleen waarborgt niet dat alle kinderen als vanzelf ook dezelfde kansen krijgen. De verschillen tussen kinderen van vermogende en minder vermogende ouders, tussen jongens en meisjes zijn in de praktijk vaak schrikbarend groot. Waar het kind van de vermogende ouders als nodig bijgespijkerd wordt met (kostbare) naschoolse bijlessen, heeft het kind van de minder vermogende ouders het nakijken. De vader en moeder die zelf hoogopgeleid zijn, vinden vaak beter hun weg door ons onderwijssysteem dan de ouders die minder assertief zijn. Jongens stoppen opvallend veel vaker dan meisjes vroegtijdig met school en blijven qua onderwijsniveau bovendien achter ten opzichte van de meiden.

Een week na de Dag van de Leerplicht praten politici, mentoren, wetenschap en onderwijsspecialisten in de Rode Hoed over de vraag wat er misgaat. Hoe zorg je ervoor dat het recht op onderwijs hand in hand gaat met kansengelijkheid? En hoe bestrijd je de toenemende verschillen op een effectieve manier?

GASTEN

Professor dr. Maurice Crul: hoogleraar diversiteit en onderwijs aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Hans Spekman: was wethouder, Kamerlid en voorzitter namens en van de PvdA en is vandaag directeur van het Jeugdeducatiefonds.
Reda Belkadi: is directeur van Stichting voor Kennis en Sociale Cohesie (SKC) en mede vormgever van het succesvolle Mentorproject waarin kinderen van de basisschool naar het voortgezet onderwijs worden begeleid door jonge studenten.
Sylvana Simons: is lijsttrekker van de politieke partij BIJ1, die voor een Nederlandse samenleving met gelijke rechten en gelijke kansen voor iedereen staat.
Marjolein Moorman: is Wethouder onderwijs, armoede en inburgering. Tevens is ze lijsttrekker van PvdA Amsterdam in Amsterdam.
Inge de Wolf: is coördinerend inspecteur bij de Inspectie van het Onderwijs en bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Maastricht. Ze is verantwoordelijk voor de ‘Staat van het Onderwijs’ en een van de oprichters van de Academische Werkplaats.

Moderator

Paul van Liempt: journalist, presentator, verbonden aan BNR.

Dit debat wordt georganiseerd in samenwerking met de Stichting voor Kennis en sociale Cohesie (SKC). De Amsterdamse multiculturele stichting op het gebied van onderwijsbegeleiding SKC viert dit jaar haar 20-jarig bestaan van het succesvolle Mentorproject. Voor meer informatie zie www.skcnet.nl

Dit programma heeft al plaatsgevonden
program.info.closed.description
Deel dit evenement: