ONZE GASTEN
Döne Fil
Döne Fil is een bekende binnen de LHBTI-emancipatie. Met haar zichtbaarheid in de media en vele initiatieven waaronder de Turkse boot tijdens Amsterdam Pride 2012 heeft ze een belangrijke bijdrage geleverd voor het huidige debat. Opgegroeid met een Turks-Indonesisch achtergrond in een interreligieus gezin, strijdt ze voor gelijke rechten voor zowel religieuze minderheden, als voor LHBTI’ers en vrouwen. In 2018 is Döne te zien in het tv-programma Moslims Zoals Wij, waarin zij als lesbische moslima stereotyperingen doorbreekt. Döne is voor haar inzet tweemaal genomineerd geweest voor het Roze Lieverdje en heeft in 2013 de LHBTI-emancipatieprijs van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gewonnen.
Dounia Jari
Dounia Jari is de voorzitter van Maruf, trainer bij antidiscriminatiebureau Radar en voormalig journalist. In al haar werk neemt ze haar taak serieus om meer bewustzijn te creëren rondom intersectionaliteit en alle vormen van discriminatie te bevechten.
Gazi Duran
Gazi Duran is een art director en queer moslim activist. Hij groeide op in een Turks Alevitisch-Soennitisch gezin. Hij kwam uit de kast als homoseksueel op z’n vijftiende en heeft sindsdien met volledige steun van zijn ouders vele taboes doorbroken. Hij organiseerde gayfeesten en kort daarna zette hij een besloten platform op voor queer jongeren in Amersfoort, zodat ze in veiligheid meer over hun identiteit konden ontdekken. In 2016 werd hij bestuurslid bij Maruf. Een internationaal platform van queer moslims. Met lezingen, workshops en deelnames aan tv-programma’s probeert hij jongeren te bereiken die vastlopen in hun zelfacceptatieproces. Gazi heeft voor zijn inzet in 2017 de lokale emancipatieprijs Derk Koetje Award gewonnen en stond in 2018 vermeld als een van de Kleurrijke 50, gamechangers in diversiteit uit de marketing en communicatie branche.
Souad Boumedien
Souad Boumedien is ambassadeur van Pride Amsterdam. Ze is werkzaam bij de politie en medevoorzitter van het Marokkaanse netwerk van de politie. Ze is een Achterhoekse, nuchtere verbinder met een vleugje harissa.
Sarah Bracke
Sarah Bracke is senior onderzoekster bij RHEA sinds 2014. Voorheen was ze werkzaam als Research Associate en Visiting Assistant Professor of Sociology of Religion in het Women’s Studies in Religion Program aan de Harvard Divinity School, en ze is tevens hoofddocente Sociologie aan de UGent. Ze is verbonden als Visiting Fellow aan het Center for the Study of Social Difference in Columbia University sinds 2012, als resident met het Center for the Study of World Religions in de Harvard Divinity School sinds 2013, en dit academiejaar is ze werkzaam als Visiting Fellow aan het Minda de Gunzburg Centrum voor European Studies aan Harvard. Bracke’s werk bestudeert kwesties van gender, religie, secularisme, (homo)seksualiteit, processen van culturalisering en racialisering in Europa, subjectiviteit en agency. Ze is de coauteur van een boek over multiculturalisme in Vlaanderen (Een leeuw in een kooi. De grenzen van de multiculturele verbeelding, 2009), en werkt momenteel een boekmanuscript af over vroomheid, agency en seksuele differentie binnen een hedendaagse Rooms-Katholieke context. Zij redigeerde het volume Gender Studies: A Genre of Knowledge? State of the Arts of Gender Studies in Belgium (2006). Artikels van haar hand verschenen in tijdschriften zoals Theory, Culture & Society; European Journal of Women’s Studies; Feminist Review; Religion and Gender; Journal for Gender and Diversity Studies; Cultural Studies; en Journal for Muslims in Europe. Ze is deel van de redactieraad van Religion and Gender en het Tijdschrift voor Genderstudies, en zetelt in de Raad van Beheer van Sophia. Ze regisseerde tevens twee documentaires waaronder Pink Camouflage (2009) dat gaat over de wijze waarop holebirechten ingezet worden in het vertoog van de “botsende beschavingen”.
Burçak
Burçak zijn muziek is een mengelmoes van Turkse invloeden en popmuziek. Geboren in Nederland en met wortels in Turkije vindt Burçak de perfecte combinatie tussen Oosterse beats en de popcultuur.