Skin Deep #17 – Kansen

Skin Deep #17 – Kansen

Het middelbare schooladvies is sterk bepalend voor de sociaal-economische toekomst van onze kinderen. Maar niet ieder kind krijgt dezelfde kansen of een passend advies. Onderzoeksrapporten concluderen dat opleidingsniveau van ouders een grote rol speelt bij het advies van de leraar, maar de ervaring van veel kinderen en ouders is dat hun huidskleur er ook toe doet.

In deze aflevering van Skin Deep onderzoeken we de complexiteit van oorzaken & oplossingen rondom kansen(on)gelijkheid in het onderwijs. Leerlingen, docenten en deskundigen gaan in gesprek met moderator Andrew Makkinga. Wat is hun ervaring? Hoe kan het onderwijs rechtvaardiger? Welke rol hebben schoolbesturen en beleidsmakers?

Deze aflevering is een samenwerking met Mocca, expertisecentrum voor cultuuronderwijs, en wordt mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Amsterdam.

 

          gemeente-amsterdam

 


Skin Deep #17 – Kansen

Deel dit evenement:

Gasten

Simion Blom

De Amsterdamse Simion Blom is een gedreven lokaal politicus, die zich hard maakt voor een meer diverse en inclusieve samenleving. Het in de Amsterdamse raad genomen besluit voor de totstandkoming van het slavernijmuseum is zijn grootste wapenfeit tot nu toe.

Kwame Agyapong-Ntra

Kwame Agyapong-Ntra wordt door de meeste mensen Meester Kwame genoemd. Hij begeleidt al heel lang met veel plezier kinderen bij hun huiswerk via de stichting Agency for Immigrant Children (AIC). Ook geeft hij wekelijk bijbelstudie aan de jongste leden van Stichting Triumphant Bible Chapel Int en werkt hij als juridisch adviseur bij Stichting Scientia Potentia Est.

Wendelien Hoedemaker

Wendelien Hoedemaker is directeur van het Amsterdamse Calandlyceum.

Iliass El Hadioui

Stadssocioloog en onderwijsdenker Iliass El Hadioui is als wetenschappelijk docent verbonden aan de Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Verder is hij programmaleider binnen het cultuurveranderings -en professionaliseringsprogramma De Transformatieve School. Ten slotte is hij als onderzoeksleider Transformaties in het Grootstedelijk Onderwijs verbonden aan de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman (PvdA) is wethouder Onderwijs, Armoede en Inburgering. Ze is tevens Universitair hoofddocent Politieke Communicatie, afdeling Communicatiewetenschap / ASCoR aan de Universiteit van Amsterdam.

 

 

Achtergrond

'Klassen'

De overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs is misschien wel de belangrijkste schakel in de schoolloopbaan van een kind. In groep acht wordt de sociaal economische toekomst van onze kinderen voor groot deel wordt beslist. In de veelbesproken documentaireserie Klassen (HUMAN), over kansenongelijkheid in het onderwijs, wordt deze wrange werkelijkheid op een scherpe manier verbeeld.

Kaartje kopen