Op zaterdag 23 november interviewt Bas Heijne de winnaar van de Erasmusprijs 2024, de Indiase schrijver Amitav Ghosh. Een gesprek tussen twee vrienden over zijn jeugd in Kolkata, zijn ontwikkeling als schrijver, de rol van schrijvers in de klimaatcrisis en hun gedeelde bewondering voor Louis Couperus.
Met een gastoptreden van theatergezelschap Bureau Vergezicht, die geïnspireerd op het werk van Ghosh voorstellingen maken waarin zij het ondenkbare – de klimaatcrisis – proberen te verbeelden.
—
On Saturday, November 23, Bas Heijne will interview the winner of the Erasmus Prize 2024, Indian writer Amitav Ghosh. A conversation between two friends about his childhood in Kolkata, how he became a writer, the role of literature in the climate crisis and their mutual admiration for Louis Couperus.
With a guest performance by theatre company Bureau Vergezicht, who, taking inspiration from Ghosh’s work, create productions in which they attempt to imagine the unthinkable – the climate crisis.
The main language of the conversation will be English.
Amitav Ghosh schreef een omvangrijk oeuvre dat zowel historische romans als journalistieke essays bevat. Zijn meeslepende romans zoals Het hongerig getij en de Ibis-trilogie voeren de lezer met een duizelingwekkende reikwijdte mee langs continenten en oceanen. Grote thema’s als migratie, culturele identiteit, koloniale geschiedenis en de gevolgen van klimaatverandering worden tastbaar gemaakt, waarbij de menselijke dimensie nooit uit het oog wordt verloren. Puttend uit de rijke geschiedenis van het Indisch subcontinent, beschrijft Ghosh hoe in dat deel van de wereld waar hij werd geboren de gevolgen van klimaatverandering al heel lang onlosmakelijk verbonden zijn aan het menselijke lot.
—
Amitav Ghosh has produced a vast body of work, made up of both historical novels and journalistic essays. His compelling novels such as The hungry tide and the Ibis-trilogy carry the reader across continents and oceans. Ghosh makes major themes such as migration, cultural identity, colonial history and climate change tangible without ever losing sight of the human dimension. Drawing from the rich history of the Indian subcontinent, Ghosh describes how, in that part of the world where he was born, the effects of climate change have been inextricably linked with human destiny for a very long time.
Bas Heijne is schrijver, vertaler en essayist. Heijne studeerde af in Engelse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is de auteur van twee romans en twee verhalenbundels. Zijn essaybundel De wijde wereld (2000) werd genomineerd voor de AKO Literatuur Prijs. Van 2001 tot 2018 was hij columnist bij NRCHandelsblad. In 2005 ontving hij de Henriette Roland Holstprijs voor Hollandse toestanden (2005), een verzameling columns die hij voor NRC Handelsblad schreef. Daarna verschenen zijn spraakmakende essays Onredelijkheid (2007) en Moeten wij van elkaar houden? (2011). In 2008 was Heijne presentator van het VPRO-programma Zomergasten. In 2013 verscheen Angst en schoonheid, een bevlogen essay over leven en werk van Louis Couperus. In 2016 verschenen zijn essays Onbehagen en Mens of onmens. In Staat van Nederland, een pleidooi (2017), pleit Heijne voor een gezond debat en discussie. Op 18 mei 2017 ontving hij de P.C.
Hooftprijs voor zijn beschouwende proza. In 2018 maakte Heijne de vierdelige serie Onbehagen waarin hij onderzoekt waarom de idealen van onze beschaving steeds verder onder druk komen te staan. Van Heijne verscheen in 2020 het boek Mens/onmens, waarin hij de twee grote obsessies van onze tijd onderzoekt: waarheid en identiteit.
Foto: Bart Koetsier
Bureau Vergezicht is het theatergezelschap van Anoek Nuyens, Erik Whien en Rebekka de Wit en zakelijk leider Lene Grooten. Bureau Vergezicht maakt onderzoekende en meeslepende verhalen over macht, klimaat en gedeelde verantwoordelijkheid.
—
Bureau Vergezicht is a theatre company of Anoek Nuyens, Erik Whien and Rebekka de Wit and Lene Grooten. Bureau Vergezicht creates investigative and compelling stories about power, climate and shared responsibility.