Hoe reageren we als individuen en maatschappij op langdurige conflicten? Hoe komt het dat onze aandacht verslapt en we gewoon weer instagramvideo’s over avocado’s en yoga gaan kijken? Hoe werkt het met verhalen die worden vergeten?
Voor en met de Rode Hoed cureert Lisa Weeda (schrijver) een programma aan de hand van haar nieuwe boek Dans, dans, revolutie. In deze roman stelt ze de vraag: kun je dansen om een bezet gebied te verlossen, een land in gevaar te redden, een oorlogsdode tot leven te wekken? In het boek gaat ze het gevecht aan met de onderwerpen westsplaining, de machteloosheid van een slepende oorlog en met aansprakelijkheid. Kunnen we kunst gebruiken om tot de verbeelding te spreken en de aandacht vast te houden? Over deze onderwerpen gaat ze op deze avond in gesprek met Pools-Belgische schrijfster Alicja Gescinska, filosofe, dichter en schrijver Maureen Ghazal en auteur en professor in Beyoncéology aan ArtEZ Munganyende.
‘Tanz, tanz. Sonst sind wir verloren,’ zei de wereldberoemde choreograaf Pina Bausch. Houd die zin in je achterhoofd. Dans en zwijg, dans en denk: ik ben een mens, net als jij.
Lisa Weeda is een Nederlands-Oekraïense schrijver, literair programmamaker, scenarist, audiofan en virtual reality-regisseur. Tekst is altijd de basis van haar werk, maar vorm staat vrij. Oekraïne, het moederland van haar grootmoeder, staat vaak centraal in haar werk. Ze schreef en co-regisseerde de virtual-reality-installatie Rozsypne, die tijdens IDFA 2019 werd genomineerd voor een award in de categorie IDFA DOClab competition for Immersive Non-Fiction. Eind 2021 werd ze, na het uitkomen van haar debuutroman Aleksandra, uitgeroepen tot literair talent van het jaar 2022 door de Volkskrant. Het boek ‘Dan dans revolutie’ verschijnt februari 2024, de voorstelling is mei 2024 te zien bij Theater Bellevue.
Alicja Gescinska is een Pools-Belgische schrijfster en filosofe. Ze schreef verschillende boeken over uiteenlopende filosofische onderwerpen, waaronder De verovering van de vrijheid (2011), Thuis in muziek (2018), Intussen komen mensen om (2019) en Politiek zonder partijen (2023). Haar debuutroman Een soort van liefde won de debuutprijs (2017). Ze maakte voor Canvas het filosofische programma Wanderlust. Daarin ontmoette ze denkers, kunstenaars en schrijvers uit binnen- en buitenland om te praten over leven en werk. In het najaar van 2021 verscheen haar eerste dichtbundel: Trojaanse gedachten. Sinds 2019 is ze directeur van de filosofie-afdeling van de University of Buckingham. Ze is tevens voorzitter van PEN Vlaanderen.
Maureen Ghazal is dichter en schrijver. In 2018 studeerde ze af aan de Willem de Kooning Academie en in datzelfde jaar won ze de El Hizjra-literatuurprijs voor haar poëzie. Haar werk werd onder andere gepubliceerd in De Gids, De Revisor en Extra Extra Magazine. Ze trad op op podia als Crossing Border Festival, Read My World en Wintertuinfestival. Ze schrijft over geboortegrond, het verbinden van talen en landschappen en vrouw-zijn. Maureen neemt deel aan het ontwikkeltraject van Wintertuin.
Munganyende is auteur en professor in Beyoncéology aan ArtEZ. Ze organiseert interventies die perspectieven van zwarte vrouwen en migranten dochters centraal stellen binnen digitale cultuur, performance en literatuur. Momenteel is zij fellow bij De Groene Amsterdammer. Haar debuutroman verschijnt bij uitgeverij Pluim. Tot 2027 is zij voorzitter van de Steenbergen Stipendium fotografieprijs. Munganyende wordt beschouwd als een belangrijke stem van haar generatie en ontving verschillende prijzen en eervolle vermeldingen (o.a. Unesco-literatuurprijs, NRC 101 cultuurlijst en VOGUE voices). Zij leeft, werkt en heeft lief tussen Dakar, Brussel en Amsterdam. Haar favoriete voornaamwoord is ’tantine’.