Skin Deep #7 – Money Talks

Welke rol speelt kleur in de economie?

Skin Deep #7  – Money Talks

Welke rol speelt kleur in de economie? Hoe belangrijk is geld voor gelijkwaardigheid?

Diversiteit wordt inmiddels door grote bedrijven ingezet als marketingstrategie en weerspiegelt lang niet altijd de samenstelling van de organisatie, laat staan wie er winst maakt. Zwarte cultuur is dikwijls uitgebuit door witte multinationals. 

Tegelijkertijd zijn er jonge ondernemers van kleur die het zelf doen – en met heel veel succes. Wat komen zij tegen in hun ondernemerschap? Moet je, om het te maken, meedoen in het kapitalistisch systeem? Of is dat een oude discussie?

We vragen Jefferson Osei van Daily Paper, Melanie Bosveld van Kult&Ace, Ellen Brudet van Coloured Goodies en Michael Kembel naar hun geschiedenis, grootste fails en succesverhalen en welke rol huidskleur daarin speelt. Jeffrey Spalburg komt een cabaret intermezzo verzorgen.

En we praten over het belang van economische invloed voor de positie van de zwarte gemeenschap. Welke rol hebben bedrijven? En hoeveel macht heb jij als consument?

Benieuwd naar vorige of komende afleveringen? Ga hier naar de seriepagina van Skin Deep of de Redactie van Skin Deep

 

Beeld en foto boven aan de pagina door: Jay Sunsmith en Eric B. & Rakim – Paid in Full


Skin Deep #7 – Money Talks
Normale prijs: €5
Kaartje kopen

Inclusief één consumptie in de pauze.

Deel dit evenement:

Jefferson Osei

Jefferson Osei studeerde sportmarketing aan de HvA, is mede-oprichter van modelabel Daily Paper en maakt muziek onder de naam Papa Ghana. Wat in 2008 voor hem en zijn twee vrienden Hussein Suleiman en Abderrahmane Trabsini begon als lifestyle blog, groeide in 2010 uit tot het begin van kledingmerk Daily Paper. Zonder enige ervaring in de fashion industry presenteerde het label in 2012 hun eerste lente/zomercollectie. Voor de ontwerpen halen de mannen van Daily Paper inspiratie uit hun Afrikaanse heritage. Als Jefferson ging winkelen en zocht naar iets wat hem en zijn vrienden herinnerde aan deze achtergrond, was dat bijna niet te vinden. Met Daily Paper sprong hij in dit gat, met als missie een moderne perceptie van Afrika te tonen binnen de westerse samenleving, door middel van cultuur en mode. En dat is gelukt: jeugd van over de hele wereld, met verschillende achtergronden, draagt hun kleding.

 

 

Melanie Bosveld

Melanie Bosveld is founder en managing director van creatief communicatiebureau Kult&Ace en specialist in het verbinden van groepen en culturen. Kult&Ace richt zich op het connecten van (jongeren-)cultuur en brands. Vaste klanten zijn merken als PUMA, Hennessy, PepsiCo en The Student Hotel. Daarnaast ondersteunt Kult&Ace opkomende creatieven en jonge ondernemers. Kult&Ace’s wil een wereld creëren waarin jonge consumenten en merken elkaar begrijpen, versterken, helpen en inspireren via onderzoek, samenwerking, support en het delen van netwerken en ideeën.

 

 

 

Ellen Brudet

Ellen Brudet is eigenaresse van Coloured Goodies in Amsterdam-Noord, waar poppen met allerlei huidskleuren en haartypes verkocht worden. Haar moeder vormde de inspiratie voor Ellen’s bedrijf: in Ellen’s kindertijd bleek het onmogelijk voor haar moeder om een gekleurde pop te vinden. Met het motto ‘Elk kind moet toegang hebben tot een gekleurde pop!’ bleef ze hard doorwerken en dat doorzettingsvermogen bleef niet onopgemerkt. Nadat rapper The Game begin dit jaar een pop voor zijn dochter kocht en op Instagram deelde, is het een gekkenhuis.

 

 

Michael Kembel

Michael Kembel heeft tien jaar in diverse functies bij ABN AMRO Bank gewerkt. Vervolgens was hij van 2004 tot 2006 bij Petercam Bank directeur Private Asset Management. Sinds 2006 is Michael (mede-)oprichter van het Antaurus Europe Fund en algemeen directeur van Antaurus Vermogensbeheer geweest. Begin dit jaar nam Michael echter het besluit om de financiële sector, waarin hij al sinds 1994 werkzaam was, te verlaten. Michael heeft zijn aandelen in Antaurus verkocht en oriënteert zich na zijn sabbatical op zijn toekomst.

 

 

Jeffrey Spalburg

Jeffrey Spalburg is in 1971 geboren in Hengelo, studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en was actief als rapper. Na zijn studie kwam hij in de theatergroep Made in Da Shade terecht, waarmee hij in verschillende producties speelde. Jeffrey was de vaste schrijver voor zowel de theater- als televisieshows van Jörgen Raymann en is sinds 2005 één van de vaste krachten van Comedy Café Amsterdam. Hij stond in de theaters met diverse solovoorstellingen waaronder Brommers Kiek’n (2008), Spiekerbos (2010) en Thuus (2012). Daarnaast bracht hij meerdere singles uit.

 

 

 

Andrew Makkinga

Andrew MakkingaModerator Andrew Makkinga is presentator en momenteel werkzaam bij de VPRO. Geboren in Oeganda als zoon van een politicus, op zijn 9e geadopteerd door een Gronings gezin. Hij presenteerde op de radio 3VOOR12XL, op televisie De Battle en Het Lagerhuis en verslaat sinds 2007 elke zomer in juli het North Sea Jazz Festival. Ook is hij verbonden aan het digitale themakanaal Cultura van de NTR.

 

 

 

 

over Skin Deep
Skin Deep is terug! Want we zijn nog lang niet uitgepraat. In deze talkshows verdiepen we het gesprek over zwart en wit in Nederland. Met bekende en nieuwe gezichten onderzoeken we lastige en luchtige onderwerpen.

Gesprekken over huidskleur zijn vaak explosief, emotioneel of worden vermeden. Alsof de verschillen het onmogelijk maken nog te praten. Omdat mensen klaar zijn met steeds hetzelfde uitleggen, bang zijn het verkeerde te zeggen of zich niet aangesproken voelen. Samen onderzoeken we wat deze thema’s zo moeilijk maakt. We willen het ongemak niet vermijden maar juist benoemen en verkennen. Door ervaringen uit te wisselen en inzichten te delen worden we beter in het voeren van dat stroeve gesprek. Verdiepende talkshows dus, met ruimte voor twijfel, frustratie en humor.

Skin Deep wordt mogelijk gemaakt door Gemeente Amsterdam en Stichting Democratie & Media.

Kaartje kopen