Hoe werken zwarte makers in een witte kunstwereld? Zijn ze vrij in hun creativiteit of worden hun keuzes ook bepaald door witte kijkers en kopers? Welke deuren blijven dicht – of gaan ze nu juist allemaal open, onder het mom van diversiteit? Stephanie Afrifa gaat in gesprek met zwarte kunstenaars over hun werk en hun verhaal. We onderzoeken hoeveel ruimte er is voor zwarte makers in Nederland en hoe poortwachters die ruimte bepalen.
Gasten:
Michael Middelkoop is een jonge filmmaker die begon met het maken van films voor underground muzikanten en heeft zich ontwikkeld tot regisseur voor de grote Nederlandse artiesten. Hij heeft een achtergrond in de reclamewereld, maar zijn laatste korte film Netflix & Chill leverde hem een plek op in de debuutcompetitie van het Nederlands Film Festival en op het prestigieuze Fantasia filmfestival in Montréal. Michael studeerde filmwetenschappen aan de universiteit van Amsterdam en brengt in zijn werk graag het normale en het absurde samen in één visuele wereld.
Kunstenaar Charl Landvreugd maakt sculpturen, installaties, foto’s en video’s en werkt als curator en schrijver. Zijn jeugd in migrantenstad Rotterdam vormde de basis voor zijn denken over culturele identiteit en gemeenschap en een belangrijk thema in zijn onderzoek is de visuele uitdrukking van Afro-Europese kunstenaars.
Ira Kip groeide op in de culturele sector. Haar opleiding begon op de theaterdocentopleiding in Amsterdam waar ze zichzelf ontwikkelde als theatermaker. Ze studeerde af als regisseur aan de New School for Drama in New York, met een master in het regisseren en produceren van theater. In 2010 startte ze met haar tweelingzus Ayra Kip het kunsteducatieproject Art Rules, waarbij een internationaal kunstenaarsteam workshops aanbiedt aan jongeren op Aruba en Curaçao om hun talent te cultiveren en te inspireren. Ira’s eerste toneeltekst was getiteld She’Baltimore en legt huiselijk geweld in de LGBTQ-gemeenschap bloot. Het stuk werd door de burgemeester van Baltimore bekroond.
Zineb Seghrouchni leidt het programma internationalisering bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Ze is geïnteresseerd in maatschappelijke vraagstukken vanuit een ruimtelijk en cultureel perspectief en zet zich in voor meer inclusieve steden en samenlevingen. Zineb studeerde bouwkunde aan de TU in Eindhoven, woonde voor haar afstuderen een jaar in Rio de Janeiro en werkte bij OKRA Landschapsarchitecten voor projecten in onder andere Moskou, Londen en Rotterdam. Als mede-oprichter van Studio Papaver ontwikkelde ze nieuwe en alternatieve manieren van stedelijke ontwikkeling.
Margriet Schavemaker is Manager Educatie, Interpretatie en Publicaties van het Stedelijk Museum Amsterdam en hoogleraar Media en Kunst in de Museale Praktijk aan de UvA, een nieuwe leerstoel in samenwerking met het Stedelijk Museum.
Moderator Clayde Menso is directeur van Amerpodia (Rode Hoed, De Nieuwe Liefde, Compagnietheater en Felix Meritis)
Beeld door Jay Sunsmith, schilderij via Nicks MCE / fanart.tv
Skin Deep wordt mogelijk gemaakt door de Gemeente Amsterdam.